Der Teufel ist eine schillernde Figur in dem kosmischen Drama, das das Johannesevangelium erzählt. Florian Theobald untersucht seine Darstellung und Charakterisierung. Er zeigt auf, dass der Teufel hier zweimal besiegt werden muss: Der Tod Jesu entmachtet ihn zwar auf kosmischer Ebene, aber auf psychologischer Ebene wirkt er weiterhin im Menschen. Dies geschieht in dreierlei Hinsicht: Auf kognitiver Ebene beeinflusst er das menschliche Bewusstsein durch die Macht der Lüge. Dies hat zur Folge, dass die Menschen in ethischer Hinsicht den Willen des Teufels tun im Glauben, dem Willen Gottes zu entsprechen. Schließlich verursacht er im emotionalen Bereich Hass, Aggression, Furcht vor dem Tod und Trauer. Dieses Wirken wird erst durch den Heiligen Geist überwunden, der es so den Jüngern ermöglicht, an Jesu Sieg über den Teufel teilzuhaben.Einleitend bietet Theobald eine Übersicht über die Geschichte der Teufelsvorstellung im Alten Testament in den Schriften des frühen Judentums sowie auf Paulus und den Synoptikern. Theobald zeigt, dass der Teufel hier nicht nur als Widersacher Gottes auftritt, sondern auch als Funktionsträger der göttlichen Herrschaft.So lässt sich das Buch auch als eine faszinierende Geschichte des Teufels und seiner Wandlungen in der frühen jüdischen und christlichen Tradition lesen.



Autorentext
Dr. theol. Florian Theobald ist Studienrat am Hannah-Arendt-Gymnasium in Haßloch.

Zusammenfassung
Florian Theobald discusses the understanding of the devil in the gospel of John and deals firstly with the representation of the devil in the early Judaic and Christian periods. In the first part ("The history of the representation of the devil from its beginnings to the New Testament") particular attention is paid to the theory of Henry Ansgar Kelly that in the writings of the early Judaic period and of the New Testament, the devil is to be understood not as an adversary but as a functionary of the Divine Government. The work also shows that the role of the devil in the early Judaic and New Testament texts is not clearly defined. He can appear in the same text as both an officer and an adversary of God.The second, main part of the work ("The devil in the Gospel of John") is concerned with the devil's nature and workings and his fall and loss of power in John's Gospel. The author shows how the devil in the fourth gospel is thought of as an objective figure outside of man but at the same time is clearly linked with psychological effects. Three dimensions of his psychological workings are apparent: 1. A cognitive dimension: the devil influences man's consciousness through the power of the lie so that people perceive and judge from worldly standpoints; 2. An ethical dimension: through his cognitive workings, the devil produces in man inappropriate behaviour. People carry out the will of the devil in the belief that they are doing God's will; 3. An emotional dimension: John's devil produces hatred and aggression, fear of death and in accordance with a common tradition from the early Judaic period sadness.Thus, the devil in the fourth gospel can be active in the world, even after his fall: after his loss of power on the cosmic level which occurred in the hour of Jesus there is also a need for his power to be destroyed on an anthropological level. This is achieved through the Paraclete and allows the disciples to participate in Jesus' victory over the devil.
Titel
Teufel, Tod und Trauer
Untertitel
Der Satan im Johannesevangelium und seine Vorgeschichte
EAN
9783647593678
ISBN
978-3-647-59367-8
Format
E-Book (pdf)
Veröffentlichung
15.07.2015
Digitaler Kopierschutz
frei
Dateigrösse
2.02 MB
Anzahl Seiten
323
Jahr
2015
Untertitel
Deutsch