CHEN Ruiwen (*1984) investigates the contextualization of Chinese hymns through the creative collaboration between T. C. Chao (1888-1979), perhaps China's greatest twentieth century theologian, and Bliss Wiant (1895-1975), an American missionary and musicologist, in the 1920s and 1930s. Their creative interpretations of hymn translations, hymn writing, and music are explored through two hymnals produced by Chao and Wiant, Christian Fellowship Hymns and Hymns for the People (both 1931). They have made a lasting and unique contribution to Chinese hymnody, an important but so far neglected area in the study of the history of Christianity and contextual theology in China. [Duftende Blumen blühen] CHEN Ruiwen (*1984) untersucht die Kontextualisierung chinesischer Kirchenlieder am Beispiel der fruchtbaren Zusammenarbeit zwischen T. C. Chao (1888-1979), Chinas wohl prominentesten Theologen des 20. Jahrhunderts, und Bliss Wiant (1895-1975), einem amerikanischen Missionar und Musikwissenschaftler, in den 1920ern und 1930ern. Die Kreativität, die sie bei Liedübersetzungen, dem Schreiben von Liedtexten und beim Komponieren von Melodien entwickelt haben, wird anhand von zwei Liedbüchern untersucht, die von beiden gemeinsam herausgegeben wurden, Christian Fellowship Hymns und Hymns for the People (beide 1931). Chao und Wiant haben einen dauerhaften und originellen Beitrag zum chinesischen christlichen Liedgut geleistet, ein wichtiges, bisher jedoch vernachlässigtes Gebiet im Studium der Geschichte des Christentums und kontextueller Theologie in China. Reihe: The term ContactZone was coined in postcolonial discourse to signify the place where cultures and religions meet. It implies that first contact, cultural-religious exchange and conflict have always been determined by power-relations. Making use of communication theories, hermeneutics and aesthetics intercultural theology generates new terminologies and theoretical tools to explore these interactions. Its scope ranges from issues such as dialogue and syncretism to fundamentalism and ethnicity. Perspectives of culture, religion, race, class, gender and inclusion alike are involved in the necessary multi-axial approach. ContactZone creates a space where a choir of multiple voices is responding to the challenges of cultural religious pluralism, rethinking theology in the 21st century. The series comprises monographs (incl. PhD dissertations) and anthologies (incl. conference proceedings). Der Begriff ContactZone wurde im postkolonialen Diskurs geprägt, um den Ort zu kennzeichnen, an dem Kulturen und Religionen aufeinandertreffen. Er impliziert, das Erster Kontakt, kulturell-religiöser Austausch und Konflikt immer auch durch Machtverhältnisse bestimmt werden. Unter Zuhilfenahme von Kommunikationstheorien, Hermeneutik und Ästhetik entwickelt Interkulturelle Theologie neue Terminologien und ein theoretisches Instrumentarium, um diese Interaktionsprozesse zu erforschen. Ihr Spektrum reicht dabei von Themen wie Dialog und Synkretismus bis zu Fundamentalismus und Ethnizität. Perspektiven wie Kultur, Religion, Rasse, Klasse, Gender und Inklusion sind gleichermaßen in diese notwendigerweise multi-axiale Herangehensweise involviert. ContactZone kreiert einen Raum, in dem ein Chor vielfältiger Stimmen auf die Herausforderungen des kulturell-religiösen Pluralismus im 21. Jahrhundert reagiert. Die Serie umfasst Monographien (einschliesslich Doktorarbeiten) und Sammelbände.
The term ContactZone was coined in postcolonial discourse to signify the place where cultures and religions meet. It implies that first contact, cultural-religious exchange and conflict have always been determined by power-relations. Making use of communication theories, hermeneutics and aesthetics intercultural theology generates new terminologies and theoretical tools to explore these interactions. Its scope ranges from issues such as dialogue and syncretism to fundamentalism and ethnicity. Perspectives of culture, religion, race, class, gender and inclusion alike are involved in the necessary multi-axial approach. ContactZone creates a space where a choir of multiple voices is responding to the challenges of cultural religious pluralism, rethinking theology in the 21st century. The series comprises monographs (incl. PhD dissertations) and anthologies (incl. conference proceedings). [Der Begriff ContactZone wurde im postkolonialen Diskurs geprägt, um den Ort zu kennzeichnen, an dem Kulturen und Religionen aufeinandertreffen. Er impliziert, das Erster Kontakt, kulturell-religiöser Austausch und Konflikt immer auch durch Machtverhältnisse bestimmt werden. Unter Zuhilfenahme von Kommunikationstheorien, Hermeneutik und Ästhetik entwickelt Interkulturelle Theologie neue Terminologien und ein theoretisches Instrumentarium, um diese Interaktionsprozesse zu erforschen. Ihr Spektrum reicht dabei von Themen wie Dialog und Synkretismus bis zu Fundamentalismus und Ethnizität. Perspektiven wie Kultur, Religion, Rasse, Klasse, Gender und Inklusion sind gleichermaßen in diese notwendigerweise multi-axiale Herangehensweise involviert. ContactZone kreiert einen Raum, in dem ein Chor vielfältiger Stimmen auf die Herausforderungen des kulturell-religiösen Pluralismus im 21. Jahrhundert reagiert. Die Serie umfasst Monographien (einschliesslich Doktorarbeiten) und Sammelbände.]
Autorentext
Volker Küster, Dr. theol., geb. 1962, Professor für Interkulturelle Theologie an der Protestantisch-Theologischen Universität, Kampen/NL. Publikationen u.a.: Theologie im Kontext, 1995; Jesus und das Volk im Markusevangelium, 1996 (Koreanisch 2006); Die vielen Gesichter Jesu Christi, 1999 (Englisch 2001)
Inhalt
CONTENTS Acknowledgements 7 Introduction 11 Chapter One Prelude: The Contextualization of Chinese Hymnody in the 19th and Early 20th centuries 1. The Promotion of the Contextualization of Chinese Hymnody in the 19th Century by Western Missionaries 31 2. The Rise of the Contextualized Hymns by Chinese Themselves in the Early 20th Century 44 3. The Reflection and Debate on the Texts and Music for Chinese Contextualized Hymns in the Mid-1930s 48 Chapter Two Variation on a Theme: T. C. Chao's Contextualized Translation of the Texts of Christian Fellowship Hymns (, 1931) 1. The Origin and Writing of Christian Fellowship Hymns 61 2. T. C. Chao's View of and Methods for Hymn Translation 71 3. T. C. Chao's Contextualized Hymnological Translation for the Trinity 79 4. T. C. Chao's Contextualized Translation for Christian Fellowship Hymns 99 Chapter Three Hymn Writing and Contextual Theology: T. C. Chao's Duet in Composing the Lyrics in Hymns for the People (, 1931) 1. The Origin and the Writing of Hymns for the People 109 2. Text of Hymns for the People and Chao's Early Theological Thought on Holy Trinity 114 3. T. C. Chao's Ten Principles for Hymn Writing and their Relationship to his Theological Thought 128 4. Dialogue between the Texts of Hymns for the People and the Contextualization of Chinese Hymnology 143 Chapter Four Using Old Chinese Tunes as New Music for the Present: Hymns for the People and Contextualized Music for Chinese Hymns in the 1930s 1. This is the Ambition of My Life: Bliss Wiant and His Indissoluble Bond with Chinese Sacred Music 151 2. Bliss Wiant's Research on Chinese Music Compared with that of Other Western Missionaries 160 3. A New Song for China: The Contextualized Music in Hymns for the People 172 4. A Paradox: A New Insight for the Music Preaching Strategy in the Chinese Christian Movement 190 Chapter Five Cadenzas: Towards Chinese Contextualized Hymnody in the 1930s: Influences and Comparisons 1. The Two Chao/Wiant Hymnals and their Influences on Hymns of Universal Praise (1936) 197 2. Brief Comparisons with Hymns of Other Indigenous/Independent Churches in the 1930s 214 3. Glocalization: A Perspective for the Investigation of Contextualized Hymns in the 1920s and 1930s 221 Conclusion 227 Bibliography 241 …
The term ContactZone was coined in postcolonial discourse to signify the place where cultures and religions meet. It implies that first contact, cultural-religious exchange and conflict have always been determined by power-relations. Making use of communication theories, hermeneutics and aesthetics intercultural theology generates new terminologies and theoretical tools to explore these interactions. Its scope ranges from issues such as dialogue and syncretism to fundamentalism and ethnicity. Perspectives of culture, religion, race, class, gender and inclusion alike are involved in the necessary multi-axial approach. ContactZone creates a space where a choir of multiple voices is responding to the challenges of cultural religious pluralism, rethinking theology in the 21st century. The series comprises monographs (incl. PhD dissertations) and anthologies (incl. conference proceedings). [Der Begriff ContactZone wurde im postkolonialen Diskurs geprägt, um den Ort zu kennzeichnen, an dem Kulturen und Religionen aufeinandertreffen. Er impliziert, das Erster Kontakt, kulturell-religiöser Austausch und Konflikt immer auch durch Machtverhältnisse bestimmt werden. Unter Zuhilfenahme von Kommunikationstheorien, Hermeneutik und Ästhetik entwickelt Interkulturelle Theologie neue Terminologien und ein theoretisches Instrumentarium, um diese Interaktionsprozesse zu erforschen. Ihr Spektrum reicht dabei von Themen wie Dialog und Synkretismus bis zu Fundamentalismus und Ethnizität. Perspektiven wie Kultur, Religion, Rasse, Klasse, Gender und Inklusion sind gleichermaßen in diese notwendigerweise multi-axiale Herangehensweise involviert. ContactZone kreiert einen Raum, in dem ein Chor vielfältiger Stimmen auf die Herausforderungen des kulturell-religiösen Pluralismus im 21. Jahrhundert reagiert. Die Serie umfasst Monographien (einschliesslich Doktorarbeiten) und Sammelbände.]
Autorentext
Volker Küster, Dr. theol., geb. 1962, Professor für Interkulturelle Theologie an der Protestantisch-Theologischen Universität, Kampen/NL. Publikationen u.a.: Theologie im Kontext, 1995; Jesus und das Volk im Markusevangelium, 1996 (Koreanisch 2006); Die vielen Gesichter Jesu Christi, 1999 (Englisch 2001)
Inhalt
CONTENTS Acknowledgements 7 Introduction 11 Chapter One Prelude: The Contextualization of Chinese Hymnody in the 19th and Early 20th centuries 1. The Promotion of the Contextualization of Chinese Hymnody in the 19th Century by Western Missionaries 31 2. The Rise of the Contextualized Hymns by Chinese Themselves in the Early 20th Century 44 3. The Reflection and Debate on the Texts and Music for Chinese Contextualized Hymns in the Mid-1930s 48 Chapter Two Variation on a Theme: T. C. Chao's Contextualized Translation of the Texts of Christian Fellowship Hymns (, 1931) 1. The Origin and Writing of Christian Fellowship Hymns 61 2. T. C. Chao's View of and Methods for Hymn Translation 71 3. T. C. Chao's Contextualized Hymnological Translation for the Trinity 79 4. T. C. Chao's Contextualized Translation for Christian Fellowship Hymns 99 Chapter Three Hymn Writing and Contextual Theology: T. C. Chao's Duet in Composing the Lyrics in Hymns for the People (, 1931) 1. The Origin and the Writing of Hymns for the People 109 2. Text of Hymns for the People and Chao's Early Theological Thought on Holy Trinity 114 3. T. C. Chao's Ten Principles for Hymn Writing and their Relationship to his Theological Thought 128 4. Dialogue between the Texts of Hymns for the People and the Contextualization of Chinese Hymnology 143 Chapter Four Using Old Chinese Tunes as New Music for the Present: Hymns for the People and Contextualized Music for Chinese Hymns in the 1930s 1. This is the Ambition of My Life: Bliss Wiant and His Indissoluble Bond with Chinese Sacred Music 151 2. Bliss Wiant's Research on Chinese Music Compared with that of Other Western Missionaries 160 3. A New Song for China: The Contextualized Music in Hymns for the People 172 4. A Paradox: A New Insight for the Music Preaching Strategy in the Chinese Christian Movement 190 Chapter Five Cadenzas: Towards Chinese Contextualized Hymnody in the 1930s: Influences and Comparisons 1. The Two Chao/Wiant Hymnals and their Influences on Hymns of Universal Praise (1936) 197 2. Brief Comparisons with Hymns of Other Indigenous/Independent Churches in the 1930s 214 3. Glocalization: A Perspective for the Investigation of Contextualized Hymns in the 1920s and 1930s 221 Conclusion 227 Bibliography 241 …
Titel
Fragrant Flowers Bloom
Untertitel
T. C. Chao, Bliss Wiant and the Contextualization of Hymns in Twentieth Century China
Autor
Editor
andere
EAN
9783374043712
Format
E-Book (pdf)
Hersteller
Herausgeber
Genre
Veröffentlichung
01.11.2015
Digitaler Kopierschutz
Wasserzeichen
Anzahl Seiten
274
Features
Unterstützte Lesegerätegruppen: PC/MAC/eReader/Tablet
Lesemotiv
Unerwartete Verzögerung
Ups, ein Fehler ist aufgetreten. Bitte versuchen Sie es später noch einmal.