Painting is a process. Canvases are cut, stretched, primed, and painted in several layers. Conservators intervene to preserve artworks. Each step of this process occurs on the material ground of painting. The term 'ground' therefore includes different meanings: the material, the priming as well as the composition of foreground, middle-, and background. In the 19th century, the understanding of 'ground' changed. Veronica Peselmann examines the conceptual and terminological understanding of 'ground' in that time. She presents 'ground' as a key term for painting, illustrated with examples from Camille Corot and Gustave Courbet.
Autorentext
Veronica Peselmann, Studium der Kunst- und Literaturgeschichte, Geschichte sowie Medienwissenschaft in Konstanz und Warschau. Stipendiatin am Getty Research Institute in Los Angeles. Promotion Freie Universität Berlin. Aktuell Wissenschaftliche Mitarbeiterin an der Universität Bielefeld.
Autorentext
Veronica Peselmann, Studium der Kunst- und Literaturgeschichte, Geschichte sowie Medienwissenschaft in Konstanz und Warschau. Stipendiatin am Getty Research Institute in Los Angeles. Promotion Freie Universität Berlin. Aktuell Wissenschaftliche Mitarbeiterin an der Universität Bielefeld.
Titel
Der Grund der Malerei
Untertitel
Materialität im Prozess bei Corot und Courbet
Autor
EAN
9783496030218
Format
E-Book (pdf)
Hersteller
Genre
Veröffentlichung
02.06.2020
Digitaler Kopierschutz
Wasserzeichen
Dateigrösse
19.93 MB
Anzahl Seiten
222
Lesemotiv
Unerwartete Verzögerung
Ups, ein Fehler ist aufgetreten. Bitte versuchen Sie es später noch einmal.