This book provides a general overview of the various aspects of the properties, production, storage and application of hydrogen. Emphasis is placed on the thermodynamics of hydrogen as well as its application in automotive engineering using fuel cells and internal combustion engines. Furthermore, possibilities for the energy transition and the sustainable hydrogen economy are presented and further applications of hydrogen in energy technology and industry up to sector coupling are described. This also includes an introduction to materials, safety aspects and legal aspects with a focus on Europe. With reference to research projects at the Graz University of Technology and HyCentA, Hydrogen Center Austria, the current state of the art is presented in a well-founded manner.
Energy Revolution and Hydrogen Economy - Historical Notes - Fundamentals - Production - Storage and Transport - Fuel Cells - Internal Combustion Engines - Further Applications - Materials, Law and Safety
About the authors
Autorentext
Dipl.-Ing. Dr. techn. Manfred Klell was Professor for Applied Thermodynamics at Graz University of Technology and CEO and scientific director of HyCentA Research GmbH, the Austrian research center for hydrogen in Graz.
Univ. Prof. Dipl.-Ing. Dr. techn. Helmut Eichlseder is Professor for Internal Combustion Engines and Thermodynamics and head of the Institute for Internal Combustion Engines and Thermodynamics of Graz University of Technology.
Dipl.-Ing. Dr. techn. Alexander Trattner is currently CEO and scientific director of HyCentA Research GmbH, the Austrian research center for hydrogen in Graz..
Klappentext
"Wasserstoff in der Fahrzeugtechnik" bietet einen allgemeinen Überblick über die verschiedenen Aspekte von Eigenschaften, Erzeugung, Speicherung und Anwendung von Wasserstoff. Schwerpunkte liegen auf der Thermodynamik der Speicherung von Wasserstoff sowie auf der Anwendung in der Fahrzeugtechnik und in der Energietechnik. Mit Bezug zu Forschungsvorhaben an der TU Graz und dem HyCentA wird der aktuelle Stand der Technik fundiert dargestellt. Als eigener Abschnitt wurde in dieser Auflage die Brennstoffzelle zur Stromerzeugung für Elektroantriebe
ergänzt. Ein Verfahren zur Wasserstoffproduktion durch Pyrolyse aus Glycerin wurde neu aufgenommen. Ergänzt wurden Abschnitte über aktuelle Anwendungen, über Verbrennungsmotoren für Gemische aus Wasserstoff und Methan, über Werkstoffe sowie Fragen von Wirkungsgrad und CO2-Emissionen.
Inhalt